یزد در دوران پیش از تاریخ (8) اردکان یزد
 
اردكان يزد در هفت هزار سال پيش از اين
 
اگر بخواهيم به طريق علمي ، يا در واقع چون انسانشناسان و باستانشناسان عمل كنيم با يك فرض ، يا بيشتر با يك سؤال ، شروع مي كنيم :
آيا اردكان در هفت هزار سال قبل وجود داشته است ؟.
براي پاسخ دادن به اين سؤال به عمق تاريخ اين منطقه ، يعني مركز ايران ، باز مي گرديم ؛ و به شهري بنام « ارت » ( شهداد كنوني در شرق شهر كرمان ) مي رسيم كه بنا به مطالعات باستانشناسي در حوالي هفت هزارسا ل قبل از اين وجود داشته است ؛ و بر سر راه هندوستان به شهر سوخته به كرمان و ... تا عيلام و درياي مديترانه از موقعيت ممتازي برخودرار بوده است .
 « ارت » ، « ارتا » و « ارته » همان آرد ، ارده و به طور كلي هرچيز نرم و سائيده شده ، به قول مردم يزد « گرد » ( به فتح گاف ) و به قول برخي از اروپائيان پودر هستند . نام ارت از شنزار هاي بسيار نرم آن آمده است و نيمه اول نام اردكان نيز كه با « ارته » يا « ارتا » شروع مي شده است ؛ به همچنين . .
ارت و ارته كان هردو در كنار كوير هائي با خاكي بسيار نرم قرار داشته اند و چون در قلمرو مطالعات زبانشناسي تلفظ واژه « ارت » و « ارته » در منطقه به هزاران سال قبل از اين باز مي گردد تاريخ ارته كان ( نام اردكان كنوني در زمان هخامنشيان )  نيز به همان حدود هفتهزار سال قبل باز مي گردد ؛ با اين تفاوت كه شهداد چون برسر شاهراه بزرگ آسيائي قرار داشته است لابد اهميت بيشتري مي يافته و اكتشافات باستانشناسي به شناخت قدمت آن كمك كرده است ؛ حال آنكه در اردكان نه اكتشافاتي صورت گرفته است و نه در برنامه اجرائي ناحيه قرار دارد
حتي غير از اقداماتي ژورناليستيك ؛ كمترين توجهي باستانشناختي به سنگ نگاره هاي مزرعه مفيدي نشده است  .
امٌا با وجود آنكه اين تاريخ و اين وجه تسميه تقريبا" قطعي مي نمايد :
- برخي نام اردكان را ناشي از نام يكي از امشاسپندان و بنابراين در مجموعه هفت شهر ايساتيس قلمداد مي كنند .
- برخي اين فرض را رد نمي كنند كه « ارت » مي توانسته است نام قومي باشد كه در فلات ايران مهاجرت مي نموده هر بخشي از آن در هرجا كه ساكن شده اند نام خود را بر آن محل نهاده اند
 




:: برچسب‌ها: مردم شناسی ، پیش از تاریخ ، یزد ، علیرضا آیت اللهی ، اردکان ، باستانشناسی ، زبانشناسی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علیرضا آیت اللهی Ali-reza Ayatollahi
تاریخ : دو شنبه 7 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: